Glijbaan: eindigen in een uitloopbad of in een zwembad?

In dit subforum kun je al je vragen, foto's of opmerkingen kwijt die niet Center Parcs, Sunparks of Landal Greenparks gerelateerd zijn.

Sponsor

Sponsor

Berichtdoor Stormbeest » Zo 15 Jan 2012, 18:12

Voor zover ik kan zien, eindigen bijna alle grote waterglijbanen die tegenwoordig gebouwd worden in een skimout. Vroeger eindigden de meeste in een zwembad, toch? In het oude Aqualibi kwamen de twee boa's en de Colorado uit in een zwembad, de vier glijbanen die er nu zijn, eindigen in een voetbad. Ook in Océade eindigen de nieuwe glijbanen in een skimout. Wat prefereren jullie? Ik land toch liever in een zwembad. Wat is de reden dat alle nieuwe waterglijbanen tegenwoordig in een skimout eindigen? Is dat omdat dat minder water kost?
Stormbeest
Koraalbad
Koraalbad

Re: Glijbaan: eindigen in een uitloopbad of in een zwembad?

Berichtdoor BrickTop » Zo 15 Jan 2012, 23:14

Goeie vraag.

Mijn voorkeur gaat naar een zwembad, of in ieder geval een 'uitzwembad', al is het maar een klein bad waarin je plonst om dit bad vervolgens meteen te moeten verlaten.

Dat een skimout water bespaart kan ik me niet voorstellen... in beide constructies komt het water immers 'ergens' in de hele installatie weer terug, en kan het opnieuw opgepompt worden. Wel denk ik dat een skimout qua aanleg veel goedkoper is, en zeker ruimtebesparend voor de baden die hier zuinig mee om moeten gaan. Bij baden als het Tikibad past een skimout nog wel. Aqua Mundo's  zijn echter anders ingericht, en het siert dergelijke baden naar mijn mening om gewoon een mooi bij de omgeving passend uitzwembad te plaatsen.
BrickTop
Golfslagbad
Golfslagbad

Berichtdoor Pim1984 » Ma 16 Jan 2012, 13:50

Ik denk dat het met veiligheid voor kinderen te maken heeft. Vaak kunnen kleine kinderen prima van een glijbaan af, maar plonzen ze uiteindelijk in een diep bad. Zo'n skimout is wat dat betreft veel veiliger. Je kunt nooit kopje onder gaan en daarom kunnen kleine kinderen er ook alleen vanaf. 'T is maar een gok hoor, maar ik denk dat dit een belangrijke reden is.
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor centerparcs » Ma 16 Jan 2012, 13:55

[quote="Pim1984"]
Ik denk dat het met veiligheid voor kinderen te maken heeft. Vaak kunnen kleine kinderen prima van een glijbaan af, maar plonzen ze uiteindelijk in een diep bad. Zo'n skimout is wat dat betreft veel veiliger. Je kunt nooit kopje onder gaan en daarom kunnen kleine kinderen er ook alleen vanaf. 'T is maar een gok hoor, maar ik denk dat dit een belangrijke reden is.
[/quote]Het zou best kunnen ;) alleen heb ik liever een zwembadje
Like Friday Beatz op Facebook! www.facebook.com/fridaybeatz (Voor Jongeren, door Jongeren!)
centerparcs
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor markieanta » Ma 16 Jan 2012, 15:17

Ik denk dat Pim gelijk heeft.
En ik prefereer in ieder geval een skimout om de simpele reden dat ik lenzen heb en dat heel erg vervelend is wanneer je dan in een keer in een bad plonst.
markieanta
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor centerparcs » Ma 16 Jan 2012, 17:52

ik heb ook lenzen, maar als ik ga zwemmen doe ik meestal mijn bril op  :)
Like Friday Beatz op Facebook! www.facebook.com/fridaybeatz (Voor Jongeren, door Jongeren!)
centerparcs
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor rickieboy31 » Ma 16 Jan 2012, 21:15

Mij maakt het niet zoveel uit, bij een hogesnelheidsglijbaan lijkt mij een skimout fijner, maar voor de rest maakt het mij echt niet uit.
Gebruikers-avatar
rickieboy31
Vaste Aqua Mundo bezoeker

Berichtdoor BrickTop » Ma 16 Jan 2012, 22:43

Om de een of andere reden doet dit topic me ook weer denken aan die lanceerinstallatie in de oude Eemhof...

"We don't need no skimout!" :D
BrickTop
Golfslagbad
Golfslagbad

Berichtdoor Bram » Ma 16 Jan 2012, 23:27

Mij maakt een het opzich ook niks uit. Misschien vind ik een skimout nog wel fijner aangezien je dan weer wat sneller de kant op bent. Anders moet je toch nog een stukje zwemmen enzo...
Heb je een vraag, wil je een foto op origineel formaat, of heb je een nieuwtje of foto voor de site.
Stuur mij dan een pm, of stuur een E-Mailtje naar bram@aquamundoforum.nl.
Gebruikers-avatar
Bram
Moderator
Moderator

Berichtdoor Cp Rogier » Di 17 Jan 2012, 00:08

Een skimout past natuurlijk niet zo zeer in een aquamundo omgeving, ik vind een gewoon bad fijner.
Volg Aqua Mundo Forum ook op:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor BrickTop » Wo 18 Jan 2012, 04:04

[quote="CpFan"]
Een skimout past natuurlijk niet zo zeer in een aquamundo omgeving, ik vind een gewoon bad fijner.
[/quote]

Dat.
BrickTop
Golfslagbad
Golfslagbad

Berichtdoor Cp Rogier » Do 19 Jan 2012, 12:36

Het oogt gewoon veel mooier.
Volg Aqua Mundo Forum ook op:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Bverwaal » Do 19 Jan 2012, 19:09

[quote="CpFan"]
Het oogt gewoon veel mooier.
[/quote]
Helemaal met je eens, kijk maar eens naar de lommerbergen hoe landal het daar heeft vepest met een skimount .
Gebruikers-avatar
Bverwaal

Berichtdoor Xtremerides.nl » Do 19 Jan 2012, 23:05

Skimout is voor watjes!

Molenheide met de speedglijbaan die gewoon in het bad uitkomt, heerlijk! Maar zo'n bad is natuurlijk veel duurder dan een skimout. A in aanleg maar B ook in onderhoud. Het is niet een kwestie van even een kuil vullen met water. Chloor hoef je al minder te gebruiken, eens in de tijd nalopen eventueel opnieuw te betegelen. Die skimouts zijn eigenlijk gewoon nog stukken glijbaan. Jammer dat die krengen de overhand nemen in zwembadland!
www.Xtremerides.nl - Dat is een dagje uit op het web! Kermis, Pretparken, Zwembaden, Rodelbanen, Vuurwerk en nog veel meer!
Xtremerides.nl
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor bouwman » Za 21 Jan 2012, 18:41

Ik geef de voorkeur aan een landingsbad, snelheid moet zich omzetten in een plons (actie, reactie  ;D)

bijvoorbeeld...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
bouwman
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Bverwaal » Ma 23 Jan 2012, 11:46

Haha die is van de parel in domburg, dat is ook het enige leuke in het bad, maar ik ben het met je eens dat iedere glijbaan zo moet eindigen dan is het pas echt leuk.

Alleen als ik met mijn zoontje van twee van die baan ga loopt het denk ik niet goed af.
Gebruikers-avatar
Bverwaal

Berichtdoor BrickTop » Di 24 Jan 2012, 23:56

Godzijdank is dan ook niet alles bedoeld voor 2-jarigen... al was het maar omdat het publiek dan wat beperkt blijft :P
BrickTop
Golfslagbad
Golfslagbad

Berichtdoor waterpretinfo » Wo 13 Mrt 2013, 16:35

Nieuwe waterglijbanen worden geleverd en  geplaatst met skim-out. De reden is veiligheid. Een plonsbad kan gevaarlijk zijn. Zeker als gebruikers van de glijbaan het rode licht negeren. Als je op elkaar terecht komt kun je verdrinken omdat je onder water schiet terwijl je daar niet op bedacht ben. Er gebeurde best vaak ongelukken op deze manier.

Een eerste stap in de goede richting was het glijbaanverkeerslicht, maar nu zijn de met de skimout gekomen. Het is een verlengstuk van de glijbaan waar je met water wordt afgeremd. Een stuk veiliger omdat je niet op elkaar kunt vallen, maar hooguit tegen elkaar aan kunt glijden.

Het plonsbad zal dan ook verdwijnen in de toekomst. Als een glijbaan wordt opgeknapt dan krjjgt deze vaak een skimout aangemeten. Een tweede voordeel van een skimout is dat kleinere kinderen van de glijbaan gebruik kunnen maken.
Gebruikers-avatar
waterpretinfo
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor AMTube » Wo 13 Mrt 2013, 17:09

Niet alle nieuwe glijbanen zullen skim-outs krijgen hoor, dat blijft altijd de keuze van het zwembad zelf waar ze hem in uit laten komen. Een glijbaan in Les Trois Forets is ook één glijbaan nog in een plonsbad, de andere zijn daarin tegen wel skim-outs maar het is dus gewoon mogelijk om in een plonsbad te landen. Veiligheid zal hier zeker wel een rol spelen maar niet dat het ineens niet meer mag of niet meer gebouwd mag worden... Daarnaast is het met of zonder plonsbad tegenwoordig zo dat op elke nieuwe glijbaan een stoplicht zit.

Het is vooral een kostenplaatje: Een plonsbad aanleggen kost iets meer dan een 'standaard' skim-out. Daarom kiezen veel 'gemeente' zwembaden en andere baden daarvoor omdat het een stuk goedkoper is. Ik denk dat vooral het kostenplaatje meer een reden zal zijn dan de veiligheid om voor een skim-out te kiezen.
Gebruikers-avatar
AMTube
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Bram » Wo 13 Mrt 2013, 21:05

[quote="AMTube"]
Het is vooral een kostenplaatje: Een plonsbad aanleggen kost iets meer dan een 'standaard' skim-out. Daarom kiezen veel 'gemeente' zwembaden en andere baden daarvoor omdat het een stuk goedkoper is. Ik denk dat vooral het kostenplaatje meer een reden zal zijn dan de veiligheid om voor een skim-out te kiezen.
[/quote]
Dat is niet helemaal waar. Een plonsbad is inderdaad duurder, maar ook minder veilig. Tegenwoordig zie je dat zwembaden een glijbaan vervangen en dan maken ze het plonsbad dicht en kiezen ze voor een skim-out.
Heb je een vraag, wil je een foto op origineel formaat, of heb je een nieuwtje of foto voor de site.
Stuur mij dan een pm, of stuur een E-Mailtje naar bram@aquamundoforum.nl.
Gebruikers-avatar
Bram
Moderator
Moderator

Volgende

Terug naar Overige Parken en (Subtropische) Zwembaden

© 2009-2019 Aqua Mundo Forum. Alle rechten voorbehouden. Website geproduceerd door Solutsoft Internatonal
Het Aqua Mundo Forum is op geen enkele manier verbonden met Center Parcs, de Pierre & Vacances Center Parcs groep of de joint venture Center Parcs.