[Les Bois-Francs] verslag uit sept. 2012

Praat hier over de #AquaMundo van #CenterParcs die in Frankrijk liggen "Le Lac d'Ailette", "Les Hauts de Bruyères", "Les Bois-Francs", "Les Tois Forêts". "Le Bois aux Daims"

Sponsor

Sponsor

Berichtdoor Tom... » Zo 17 Aug 2014, 14:46

Hierbij een review van mijn bezoek aan dit park, hij stamt al van eind 2012, maar aangezien hier nog niet veel te vinden is over dit park, leek het me leuk om hem hier nog eens te plaatsen :)

Aan het einde van de zomer zijn we een week naar het enige door ons nog niet bezochte Franse Center Parcs park geweest, Les Bois-Francs. Dit park was het eerste Franse park en is gebouwd toen Center Parcs nog gewoon Center Parcs was en dat merk je, het is dan ook "gewoon" Center Parcs. Vorig jaar op Les Hauts des Bruyères waarschuwde iemand ons voor dit park. Die dame zei toen dat het er stikte van het vervelende Parijse volk, dat in het weekend de stad ontvluchtten. Wij dachten dat mens is gek, maar helaas bleek dit waar te zijn. In het weekend was het zo enorm druk in het park, het was niet leuk meer. Het was enorm vervelend volk, schreeuwerig, druk, veel auto's op het park, golfkarren die je omver reden, duwen en proppen in een overvolle Aqua Mundo... Als het de hele week zo was geweest, hadden we geen fijne vakantie gehad. Maar gelukkig vertrok de hele boel zondagmiddag/ avond en hadden we vanaf die avond het park bijna voor ons alleen. Wat heerlijk was het om zo'n rustig CP park te bezoeken!

Hier mijn review:

Aankomst en algemeen:

Na een lange, maar snelle en goede reis (we hebben geleerd van de vorige keer, Parijs moet je gewoon mijden als dat kan), zagen we langs de weg het bord met de vogel staan. Apart, want het park was nog 2 kilometer rijden, maar wel erg leuk om dit bord al zo vroeg te zien. Het was een vrij nieuw bord, volgens mij reden veel mensen per ongeluk het smalle straatje voorbij en proberen ze hiermee meer aandacht te krijgen.

Afbeelding

Dan zie je nog een bord staan en begint het park eigenlijk. Ik zeg eigenlijk, want er is wel al iets te zien (paintball, golfbaan), maar je bent nog niet de portiersloge langs gereden. Waar je wel langs komt, is het prachtige kasteeltje:

Afbeelding

Dit ziet er van aan afstand schitterend uit, maar als je dichterbij gaat kijken, is het helaas helemaal vervallen. We hebben het nagevraagd en er is en wordt helaas niks mee gedaan. Jammer, want dit zou schitterende accommodatie op kunnen leveren, met bijvoorbeeld een chique restaurant. Maar goed, het ziet er mooi uit en is een leuke binnenkomer.

Rond 13.15 kwamen we aan op het park. We hadden geen vroege incheck gereserveerd, omdat we dachten toch lang onderweg te zijn. We waren op tijd en om 13.30 uur mag je dus het park op. Je mag dan tot 15.00 uur niet in de cottage, maar aangezien deze al gepoetst was, hadden we toch een soort van vroege incheck. De incheck gebeurde zoals op De Eemhof, met zo'n hut waar je langs moest rijden en waar je je spullen kreeg. Dit was voor iedereen, de receptie was wel open, maar alleen voor het stellen van vragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cottage:

Voor het uitzoeken van de cottage heb ik heel wat speurwerk verricht op internet en volgens mij moesten allee cottages opgeknapt zijn. We hadden dus maar een gewone comfort cottage geboekt, die ze bij het boeken als "Eden" categoriseren. De cottage lag heerlijk verscholen in het groen, maar bij binnenkomst viel het toch enigszins tegen... Het was een mooie cottage, niks op aan te merken, maar deze zag er niet zo uit als ik verwacht had. Het was een reguliere CP cottage, die wel een opknapbeurt had gehad, maar lang niet zo rigoureus als de cottages zoals ik ze vorig jaar in dat andere Franse park had gezien. Jammer, want er was niks "Eden's" aan te ontdekken. Smaakvol was het overigens niet geverfd, maar dat zal wel Frans zijn ;) Positief was natuurlijk wel dat ook over dit park gruwelverhalen de rondte doen en dit gewoon niet waar was. Later kwamen we erachter dat niet eens alle Premium cottages een grote upgrade hadden gehad. Volgens mij zijn ze eraan begonnen, bleek het te duur en hebben ze de overige Premiums maar gewoon een kleine opknapbeurt gegeven. Alleen de cottages achterin het park zijn grondig opgeknapt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De mooi opgeknapte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan was er ook nog het nieuwe gedeelte, dat zo'n 5 jaar geleden aan het park geplakt is. Wij noemden het "de camping". Nee, wat mensen daar zoeken weet ik niet, maar als je zo'n mooi park hebt, dan is dit aangeplakte stuk echt een aanfluiting. Wat een sfeerloze bedoening daar. Meer typ ik er niet over, dat is zonde van m'n tijd...

Afbeelding

Afbeelding

Market Dome

De Market Dome is dezelfde als op De Vossemeren en Bispinger Heide. Heel spannend is het dus niet, al ligt hij voor mijn gevoel wel "omgedraaid". Ik had telkens het gevoel dat we aan de verkeerde kant de dome uit gingen. De ingang aan de "terraskant" en dus de hoofdingang vanaf de entree van het park gezien was dicht. Ze waren aan het opknappen/ verbouwen en we moesten bij de sporthal naar binnen. De dome is prachtig, mooier dan ik me had voorgesteld. Er zijn leuke winkels, restaurants en heel veel mooie planten. Dit viel niks tegen. Het enige dat jammer was, was dat het buffet restaurant dicht was. Ja, ook hier wordt de uitbating niet meer door CP gedaan. Er was al een aantal nieuwe concepten te vinden, zoals een nieuw grilrestaurant, nieuwe snackbar en het "Cocoon Café", waar je de hele dag door kon eten.

De supermarkt is ook niet meer van CP. Het is nu een gewone Carrefour, van de ene kant jammer, maar het assortiment was wel een stuk beter dan op de andere Franse parken. Maar ook bij dit park zit er op 8 kilometer een Hypermarché, waar ze alles hebben (en waar de voorraad Vanille Coca Cola er weer aan is gegaan, haha).

De restaurants zijn goed, je moet natuurlijk wel eraan denken dat je toch in Frankrijk zit en het eten een beetje anders is. Maar we hebben prima gegeten.

Voor de rest heb ik niet veel te melden over de MD, het is een hele mooie, maar als je al vaker op VM geweest bent niet echt iets nieuws.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, ze verkochten dus poncho's van Phantasialand, "omdat deze goedkoper waren" alsdus de verkoopster, alleen hadden ze geen idee wat het was. Erg suf, als zo'n groot concern kun je toch wel CP poncho's laten maken?! We hebben er hartelijk om gelachen, de mensen in de winkel vonden het raar dat ik er een foto van nam...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Re: [Les Bois-Francs] verslag uit sept. 2012

Berichtdoor Tom... » Zo 17 Aug 2014, 14:50

Aqua Mundo

Afbeelding

De Aqua Mundo is ook een "standaard" versie. Het bad is grotendeels hetzelfde als VM/EH/BS/Elveden Forest. Maar gelukkig hebben ze 5 jaar geleden het bad uitgebreid en zit er een heel nieuw deel aan vast.
Over het oorspronkelijke deel kan ik kort zijn, dat is gewoon leuk en wat we van CP gewend zijn. Een mooi bad, met mooie beplanting en leuke attracties. De stroomversnelling stroomde flink, de wildwaterbaan is wel aardig en de lange glijbaan was helaas de hele week dicht (er was iets kapot, maar het water stroomde er wel doorheen...). De brede glijbaan was pas geleden vervangen door een hele leuke attractie, een klimwand! Op de oude Eemhof en LTF vond ik hier niet zo heel veel aan, maar op dit park is hij nét iets anders. Je moet echt een parcours afleggen en dan kom je in een grotje, waar je met een touw uit kunt springen. We zijn hier aardig vaak geweest, het bleek een enorm leuke attractie! Ik heb nagevraagd waarom de waterpiste weg is en dat is doordat er verschillende ongelukken gebeurd zijn. Dat kan ik me voorstellen met het volk dat in dit park komt. Maar of zo'n klimwand veiliger is betwijfel ik. Achja, we hebben ons er goed vermaakt. De temperatuur was overigens in het hele bad heerlijk, zowel van de omgeving als het water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klimwand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan het nieuwe gedeelte. De ingang is waar in de VM het koraalbad ligt. Daar is een kinderbad en een water playhouse, wat ik altijd erg leuk vind. In tegenstelling tot Park Hochsauerland, waar de emmer elke 20 minuten 2 keer omviel, deed hij dat hier elke minuut, de hele dag door. Zo hoort het, zo hebben de kids (en veel volwassenen ;) ) plezier! Achter deze "Arbre a l'eau" liggen twee nieuwe glijbanen, die enorm leuk zijn! Een normale buis en een smalle, snelle. Ik vond beide glijbanen geweldig. Zo leuk, dat het me niks uitmaakte dat de oude lange baan dicht was.
Naast de glijbanen vond je de ingang van het gigantische buitenbad. Het hele gedeelte is overigens schitterend aangekleed, het is echt CP nieuwe stijl, heel mooi! Het buitenbad begon binnen met een kleine geul, waar bubbelbanken zijn aan de rand. Eenmaal buiten kon je linksom of rechtsom. Hier stroomde vroeger een stroomversnelling (zoals buitenbad LTF), maar deze werkte helaas niet meer. Het bad zelf was heerlijk groot, met watervalletjes en een brede glijbaan, waar je vanuit het middenbad van de wildwaterbaan heen kon. We hebben heel wat tijd doorgebracht in deze nieuwe uitbreiding. Het is een prachtig stukje Aqua Mundo!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het geheel is dit dus een aardig leuk bad. Een mooi standaard bad, met een mooie uitbreiding. Al met al zeker het bezoeken waard en groot genoeg om je lang te kunnen vermaken.

Activiteiten en omgeving

Afbeelding

Ook op dit park krijg je gewoon toppings en Friends bonnen. Ik heb nog 2 maal een Segway tour gedaan (al was die hier het minst leuke, maar dat lag grotendeels aan de instructeurs en de irritante, asociale Fransen die er waren en die zich totaal niet aan de regels hielden...). We hebben een mooie wandeling gemaakt naar het dorp, over het "Voie Verte" (16 kilometer) en zijn in de buurt nog naar een dorpje gewandeld en naar het stadje geweest, waar je een mooie rondwandeling kunt maken. De omgeving is niet heel spannend, maar wel leuk. Het park zelf is mooi om overheen te wandelen en skaten gaat hier ook prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie

We hebben een fijne vakantie gehad en het was enorm leuk om dit park te ontdekken. Het park zelf is typisch Center Parcs, met alle faciliteiten die je verwacht. Toch vond ik het "standaard" centrum, het enorm vervelende volk op het park, de niet bijzonder omgeving en het missen van iets speciaals reden genoeg om hier niet nog eens terug te gaan. Dat andere park, Les Hauts des Bruyères, is zoveel mooier qua alles! ;)
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Zo 17 Aug 2014, 17:11

Erg mooie review en dat nieuwe stuk erg mooi, mogen ze wel vaker zoiets neerzetten.
Volg Aqua Mundo Forum ook op:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Pim1984 » Ma 18 Aug 2014, 08:24

Leuk verslag Tom! Huisje ziet er voor een Comfort heel mooi uit.... vergelijk dat maar eens met de HH en MD. Volgens mij zouden ze op dat park de helft van de huisjes rigoureus opknappen. Ik weet niet of jouw huisje daar ook bij zou horen? Want als ze de huisjes die niet binnen die renovatieplannen vallen toch zo'n kleine opknapbeurt hebben gegeven, ziet het er toch goed uit! :)
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor markieanta » Ma 18 Aug 2014, 09:51

Leuke review om te lezen en zo op het oog is het park wel behoorlijk de moeite waard om te bezoeken. Het is alleen zo vreselijk ver weg en mijn Frans is zo slecht.
markieanta
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Tom... » Ma 18 Aug 2014, 16:48

Pim1984 schreef:Leuk verslag Tom! Huisje ziet er voor een Comfort heel mooi uit.... vergelijk dat maar eens met de HH en MD. Volgens mij zouden ze op dat park de helft van de huisjes rigoureus opknappen. Ik weet niet of jouw huisje daar ook bij zou horen? Want als ze de huisjes die niet binnen die renovatieplannen vallen toch zo'n kleine opknapbeurt hebben gegeven, ziet het er toch goed uit! :)

Ons huisje hoorde dus bij de "niet opgeknapte", van de "wel opgeknapte" heb ik door de ramen foto's gemaakt. Je hebt gelijk, zelfs de huisjes die niet grondig gerenoveerd zijn, zien er nog beter uit dan veel huisjes op bijvoorbeeld HH en MD.
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Remigidius » Ma 18 Aug 2014, 18:00

Wij hebben vorig jaar in een volledig vernieuwde 4 pers. premium (nr. 789) gezeten. Deze cottage heeft zowel een vernieuwd interieur als exterieur. Ze zijn idd prachtig met opvallend:
- geen tapijttegels in slaapkamers, maar gewoon doortrek van het laminaat uit de leefruimte
- gladde muren
- geen latjes aan het plafond, maar effen

Het exterieur zijn vooral voorzetelementen voor de bestaande constructie. Bij de premium zijn de ramen (muv voordeur) niet vervangen, enkel herschilderd. Bij de VIPs is dat wel het geval. Toch oogt het eigentijds.

Wij blikken zeer positief terug op deze cottage. Ook de ligging was super.

Ook de ervaring met Les Bois zijn zeer positief. De Market Dome heeft mooi vernieuwde restaurants met als topper Jungle Circus ... Dit buffetrestaurant heeft net iets meer dan Evergreenz: animatie tijdens het eten aan tafel en afzonderlijk voor de kids, gratis welkomsdrankje. Het zijn kleine dingen, maar ze blijven bij. Ook de Aqua Mundo is super. Als je deze vergelijkt met de Vossemeren, dan weet ik wel te kiezen. Alleen jammer dat de renovatie hier niet volledig is gebeurd (bv. witte tegels zijn nog rijkelijk aanwezig en kleedruimte mag ook wel eens een opfrisbeurt krijgen).
Remigidius
Golfslagbad
Golfslagbad

Berichtdoor Pim1984 » Di 19 Aug 2014, 08:40

Interessant van die kozijnen! Als ze NL en BE de cottages zo'n make-over willen geven zit er wel meer werk aan, denk ik. De huisjes op LBF zijn al gestuct aan de buitenkant maar de huisjes op de Nederlandse en Belgische parken nog niet. En ik denk dat bijvoorbeeld de houten schuifpuien in de oudste huisjes echt vervangen moeten worden bij zo'n renovatie...

Leuk om trouwens een keer het zwembad van VM te zien met een uitbreiding! Ziet er echt mooi ontworpen uit. Die kleine natuursteentjes zouden ook wonderen in de VM doen als je ziet hoe die trap langs de whirlpools eruit ziet in LBF!
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Terug naar [Center Parcs] #AquaMundo's Frankrijk

© 2009-2020 Aqua Mundo Forum. Alle rechten voorbehouden. Website geproduceerd door Solutsoft Internatonal
Het Aqua Mundo Forum is op geen enkele manier verbonden met Center Parcs, de Pierre & Vacances Center Parcs groep of de joint venture Center Parcs.