Tropicana Rotterdam, de laatste kans!?

In dit subforum kun je al je vragen, foto's of opmerkingen kwijt die niet Center Parcs, Sunparks of Landal Greenparks gerelateerd zijn.

Sponsor

Sponsor

Berichtdoor Cp Rogier » Za 22 Aug 2015, 12:40

Afbeelding

Zoals u wel weet staat Tropicana al geruime tijd leeg, het is niet meer in gebruik als zwembad. Tropicana maakt deel uit van een faillissement en de curator werkt nu naar een definitieve oplossing toe. Het moet voor begin oktober verkocht worden aan een geïnteresseerde partij anders gaat het gebouw onder de veilinghamer.

Gelukkig zijn er geïnteresseerde partijen, twee ervan kennen we. Blue City en twee ondernemers die er weer een zwembadparadijs van willen maken. De laatste twee werken al heel wat maanden aan een plan om het zwemparadijs weer zijn oude glans terug te geven. Uit recente contacten met beide ondernemers weten we dat op korte termijn de beslissing gaat vallen of Tropicana weer dat mooie subtropische zwemparadijs wordt. Ze hebben een belangrijk deel van de financiering rond, hebben redelijk zicht op wat allemaal vernieuwd moet worden en aangezien de tijd dringt, anders wordt het gebouw geveild, moeten ze ook wel op korte termijn een beslissing nemen en proberen het gebouw van de curator te kopen. De komende weken gaan ze de publiciteit zoeken, om meer mensen achter het plan te krijgen, financiers , maar ook bijvoorbeeld de Rotterdammers, waarvan velen willen dat het zwemparadijs weer in gebruik wordt genomen. Houdt de landelijke pers, Aqua Mundo Forum en Eigen Center Parcs in de gaten als u meer wilt weten, op deze sites kunt u zeker de komende weken lezen hoe het plan eruit gaat zien.

Wordt ( met spanning) vervolgd...
Volg Aqua Mundo Forum ook op:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Re: Tropicana Rotterdam, de laatste kans!?

Berichtdoor Tom... » Zo 23 Aug 2015, 19:06

Mijn hemel, als dat zo zou zijn, dan word ik gek, hahaha!

Tropicana is een van de mooiste Aqua Mundo's, met een fantastische wildwaterbaan. Als ze geld en mensen vinden om dit weer open te stellen, dan ga ik zeker weten naar Rotterdam om te zwemmen!!!

Ik ben al héél erg blij als dit waar zou zijn, maar stel je eens voor dat ze een gek vinden die het bad helemaal naar huidige Center Parcs normen zou opknappen, met nog meer natuursteen en planten. Dan ga ik in Rotterdam wonen ;) ;D
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Debbaut » Zo 23 Aug 2015, 19:10

Tom... schreef:Mijn hemel, als dat zo zou zijn, dan word ik gek, hahaha!

Tropicana is een van de mooiste Aqua Mundo's, met een fantastische wildwaterbaan. Als ze geld en mensen vinden om dit weer open te stellen, dan ga ik zeker weten naar Rotterdam om te zwemmen!!!

Ik ben al héél erg blij als dit waar zou zijn, maar stel je eens voor dat ze een gek vinden die het bad helemaal naar huidige Center Parcs normen zou opknappen, met nog meer natuursteen en planten. Dan ga ik in Rotterdam wonen ;) ;D

Dan delen we de huur en kom ik bij je wonen! ;D
Volledig renoveren naar CP normen zou echt geweldig zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat mag.
Natuur en plezier voor iedereen, daar gaat Center Parcs over.
Gebruikers-avatar
Debbaut
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Tom... » Zo 23 Aug 2015, 19:18

Debbaut schreef:Dan delen we de huur en kom ik bij je wonen! ;D
Volledig renoveren naar CP normen zou echt geweldig zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat mag.

Haha, okee! ;)

In hoeverre dat aanpassen naar CP normen mag, geen idee. Ik denk eigenlijk niet dat CP/PV patent heeft op tegels en planten op een bepaalde manier neerleggen. Niemand doet het hen na, omdat het gewoon veel te duur is denk ik? Het hele CP concept (bij het bouwen van iets nieuws) zal wel "beschermd" zijn, maar omdat Tropicana er al is en het om aanpassingen gaat, zou dat moeten mogen, niet?! Het zal niet gebeuren en nogmaals, als ze het heropenen met witte tegels in de baden, hoor je mij niet klagen hoor ;)

Ik was gewoon een klein beetje aan het wegdromen...
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Debbaut » Ma 24 Aug 2015, 12:10

Tom... schreef:
Debbaut schreef:Dan delen we de huur en kom ik bij je wonen! ;D

Haha, okee! ;)

In hoeverre dat aanpassen naar CP normen mag, geen idee. Ik denk eigenlijk niet dat CP/PV patent heeft op tegels en planten op een bepaalde manier neerleggen. Niemand doet het hen na, omdat het gewoon veel te duur is denk ik? Het hele CP concept (bij het bouwen van iets nieuws) zal wel "beschermd" zijn, maar omdat Tropicana er al is en het om aanpassingen gaat, zou dat moeten mogen, niet?! Het zal niet gebeuren en nogmaals, als ze het heropenen met witte tegels in de baden, hoor je mij niet klagen hoor ;)

Ik was gewoon een klein beetje aan het wegdromen...

Dat is waar, maar langs de andere kant valt dat misschien wel te omzeilen door bijvoorbeeld andere steensoorten te gebruiken bijvoorbeeld en andere patronen te gebruiken. Maar blijft het feit dat het inderdaad ongelofelijk duur is.

Dromen mag altijd! Ik zou het ook het liefst als Original AM zien openen!
Gebruikers-avatar
Debbaut
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Ma 24 Aug 2015, 17:05

We weten binnenkort heel veel meer, maar is nu nog erg spannend, en ja het is de beste WWB ooit gebouwd, de hele opzet van het hele bad is gewoon erg bijzonder.
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Tom... » Ma 24 Aug 2015, 21:53

Cp Rogier schreef: het is de beste WWB ooit gebouwd

Dat vind ik nu ook! Dat eerste stuk neemt je leuk mee tot het midden en daarna die heerlijke snelle stukken met die "lage" stukken water, heerlijk!!!
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Nadyse » Di 25 Aug 2015, 08:49

Ik hoop echt dat het weer open gaat.
Kan er veel over zeggen over hoe mooi etc het wel niet kan worden, wil gewoon dat hij weer open gaat :)
Nadyse
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor Cp Rogier » Di 25 Aug 2015, 15:11

Lees dit leuke artikel, http://www.derotterdammert.nl/nieuws/ze ... erug-moet/ heel Rotterdam wilt dat het weer terug komt.
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Debbaut » Di 25 Aug 2015, 16:13

Cp Rogier schreef:Lees dit leuke artikel, http://www.derotterdammert.nl/nieuws/ze ... erug-moet/ heel Rotterdam wilt dat het weer terug komt.

Ik wil je even verbeteren: heel Nederland wilt dat het weer terug komt! ;)
Gebruikers-avatar
Debbaut
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor markieanta » Di 25 Aug 2015, 22:29

Yeah right, slopen die oude hap en zet er wat neer wat in deze tijd ook nog kan.
markieanta
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Pim1984 » Wo 26 Aug 2015, 09:24

Ik hoop ook echt dat Tropicana in zijn oude glorie wordt hersteld, maar de curator zal moeten 'kiezen' uit het plan dat het meeste geld opbrengt. En dan zijn plannen als slopen en een appartementencomplex neerzetten (dit is dure grond in het centrum van Rotterdam!) veel logischer dan het opknappen van het zwembad. Eigenlijk is niets meer bruikbaar, behalve de funderingen en de constructie van de koepel. Waarom zou een zwembad na miljoenen geïnvesteerd te hebben ineens wel winstgevend worden als CP en Blom het als vorige eigenaren ook niet lukten?
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Wo 26 Aug 2015, 10:37

innoveren in het bad dat maakt het winstgevend, De staat valt best wel mee, ja er moet een hoop gebeuren. Maar geef het water zet de pompen in werking en het meeste zal het gewoon doen. Is ook nog steeds aanwezig. Daarna kijken hoe het verder kan, wat vervangen moet worden of er iets lekt en noem maar op.

CP heeft iets moois neergezet maar gaf toen der tijd in totaal niet het gewenste rendement, echter het bad alleen bracht wel het gewenste rendement uit cijfers. Wat erna 2005 mee gedaan is ja dat weten we allemaal, maar in totaal formule met innovatie houden wij nog steeds hoop.
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Tom... » Wo 26 Aug 2015, 19:55

markieanta schreef:Yeah right, slopen die oude hap en zet er wat neer wat in deze tijd ook nog kan.

Zeg, wil je niet vloeken hier?! ;) ;D

Het is inderdaad waarschijnlijk een heel onrealistisch plan, maar van de andere kant, het heeft toch in het begin wel gelopen, niet?! Eind jaren '80, begin jaren '90? Ik weet nog dat een dag zwemmen 25 gulden kostte, dat was nog meer dan een dag Efteling, dat was destijds gigantisch!
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Pim1984 » Wo 26 Aug 2015, 20:10

Volgens mij was Tropicana nooit rendabel, dat is heel vaak het geval met 'flagship' locaties van grote ketens. Het doel van CP met Tropicana was vooral om mensen warm te maken voor een verblijf op een park, de parken waren destijds enorm winstgevend dus als Tropicana zelf geen winst maakte was dat geen probleem. Ik weet natuurlijk niet zeker dat ze geen winst maakten, maar ik heb ooit eens gelezen dat Tropicana geen commercieel succes was omdat CP normaal gesproken winst maakt op de verhuur van de huisjes en de horeca. Tropicana heeft geen cottages en de horeca liep destijds niet erg goed omdat er veel concurrentie was van de horeca in de binnenstad van Rotterdam. Een dagje Tropicana was heel iets anders dan een midweekje CP: je betaalde entree, at misschien een patatje en ging weer naar huis.

Zwembaden zijn door de hoge kosten heel moeilijk rendabel te krijgen, daarom gaan er ook zoveel dicht en bezuinigen gemeenten op recreatieve baden bij de bouw van nieuwe zwemcomplexen. Het onderhoud en vooral het verwarmen zorgen voor enorme kosten. Grote zwembaden staan daarom vaak in (pret)parken en vaak in combinatie met overnachtingsmogelijkheden om zo nog winst per gast te maken.

Tropicana staat midden in Rotterdam aan de Maas (dure grond!), in een steeds populairdere wijk. Ontwikkelaars staan klaar met zakken geld om de boel te slopen en dure appartementen te bouwen. Daar tegenover is een plan om Tropicana weer te openen: een enorm gebouw waaraan veel vertimmerd moet worden, nog steeds op een dure locatie met niet-energiezuinige isolatie en zwembadinstallaties uit de jaren '80. Ik vraag me dan af hoe je het ooit winstgevend krijgt als je niets aan het concept verandert. Ik denk dat dat alleen lukt als Tropicana zoals bij de opening weer hypermodern en onderscheidend is, zodat mensen uit het hele land komen zwemmen. Dat was in de jaren '80 ook hel geval en daarom betaalden mensen ook 25 gulden entree. Maar als ze weer voorop willen lopen moet je nóg meer investeren en terugverdienen...
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Tom... » Wo 26 Aug 2015, 20:14

Dank je voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.

Ik zal mijn enthousiasme maar temperen, want wat je zegt is allemaal waar en het bad heropenen misschien niet meer dan een droom, die helaas niet realistisch is... :(
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Wo 26 Aug 2015, 20:33

Pim1984 schreef:Volgens mij was Tropicana nooit rendabel, dat is heel vaak het geval met 'flagship' locaties van grote ketens. Het doel van CP met Tropicana was vooral om mensen warm te maken voor een verblijf op een park, de parken waren destijds enorm winstgevend dus als Tropicana zelf geen winst maakte was dat geen probleem. Ik weet natuurlijk niet zeker dat ze geen winst maakten, maar ik heb ooit eens gelezen dat Tropicana geen commercieel succes was omdat CP normaal gesproken winst maakt op de verhuur van de huisjes en de horeca. Tropicana heeft geen cottages en de horeca liep destijds niet erg goed omdat er veel concurrentie was van de horeca in de binnenstad van Rotterdam. Een dagje Tropicana was heel iets anders dan een midweekje CP: je betaalde entree, at misschien een patatje en ging weer naar huis.

Zwembaden zijn door de hoge kosten heel moeilijk rendabel te krijgen, daarom gaan er ook zoveel dicht en bezuinigen gemeenten op recreatieve baden bij de bouw van nieuwe zwemcomplexen. Het onderhoud en vooral het verwarmen zorgen voor enorme kosten. Grote zwembaden staan daarom vaak in (pret)parken en vaak in combinatie met overnachtingsmogelijkheden om zo nog winst per gast te maken.

Tropicana staat midden in Rotterdam aan de Maas (dure grond!), in een steeds populairdere wijk. Ontwikkelaars staan klaar met zakken geld om de boel te slopen en dure appartementen te bouwen. Daar tegenover is een plan om Tropicana weer te openen: een enorm gebouw waaraan veel vertimmerd moet worden, nog steeds op een dure locatie met niet-energiezuinige isolatie en zwembadinstallaties uit de jaren '80. Ik vraag me dan af hoe je het ooit winstgevend krijgt als je niets aan het concept verandert. Ik denk dat dat alleen lukt als Tropicana zoals bij de opening weer hypermodern en onderscheidend is, zodat mensen uit het hele land komen zwemmen. Dat was in de jaren '80 ook hel geval en daarom betaalden mensen ook 25 gulden entree. Maar als ze weer voorop willen lopen moet je nóg meer investeren en terugverdienen...

De boeken uit 2005 zeggen toch echt iets anders, en daarom zeggen wij ook met innovatie kom je al heel ver want tegenwoordig kan je op heel veel kosten besparen, wat vroeger niet mogelijk was. Er staan genoeg mensen op de stoep om er wat van te maken, maar appartementen is ook maar een droom. Curator wilt geld hebben voor het pand die prijs staat op papier naar waarde. die geen wie het kan betalen krijgt het. Houd AMF maar in de gaten, want het eerste nieuws omtrent Tropicana en water zal hierop verschijnen.

Hier kan je toch wat moois van maken.

Aqua Mundo Forum@Tropican Rotterdam Site 2.jpg
Aqua Mundo Forum@Tropican Rotterdam Site 2.jpg (390.58 KiB) 4005 keer bekeken
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Tom... » Wo 26 Aug 2015, 21:10

Cp Rogier schreef:Hier kan je toch wat moois van maken.

"Wéér iets moois van maken" ;)

Ik hou de site goed in de gaten, want nogmaals, als Tropicana weer zou openen, zou ik héél, héél blij zijn!!!
Gebruikers-avatar
Tom...
Glijbaan
Glijbaan

Berichtdoor Pim1984 » Wo 26 Aug 2015, 21:47

Ik hoop ook echt dat Tropicana weer opengaat hoor :D . Maar zoals je zelf zegt is innovatie (=geld) nodig en vooral iemand met een flinke zak geld en een heel professioneel businessplan. Een soort Henny Most ondernemer die durft. Ik denk in ieder geval dat het niet relaistisch is om de boel weer wat op te lappen en weer te openen. Maar ik heb geen idee welke ondernemer zich nu bezighoudt met het plan om het bad weer te openen, dus ik wacht ook in spanning af :D
Pim1984
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Wo 26 Aug 2015, 22:58

wij blijven ook hopen en zullen het heel snel weten. Het is in ieder geval een laatste kans.
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Volgende

Terug naar Overige Parken en (Subtropische) Zwembaden

© 2009-2020 Aqua Mundo Forum. Alle rechten voorbehouden. Website geproduceerd door Solutsoft Internatonal
Het Aqua Mundo Forum is op geen enkele manier verbonden met Center Parcs, de Pierre & Vacances Center Parcs groep of de joint venture Center Parcs.