Zwemmen in badpak als man

Heb je nou een topic, bv. beste #AquaMundo van #CenterParcs, of beste wildwaterbaan, dan kun je deze hier kwijt! Alleen als ze niet in de andere fora passen!

Sponsor

Sponsor

Berichtdoor lampje91 » Wo 24 Sep 2014, 19:04

De laatste jaren komt het steeds vaker af en toe voor dat mannen/jongens gespot worden in een badpak tijdens het zwemmen. Zelf heb ik ook jaren geleden ontdekt toen ik het eens probeerde dat het eigenlijk best wel comfortabel zwemt. (het is eigenlijk precies hetzelfde als een zwembroek maar dan met een extra bovengedeelte). En ondanks dat ik dolgraag gewoon in een zwembad zou willen zwemmen net als iedereen, dus ik dit telkens maar niet. Telkens houd me toch maar iets tegen, waardoor ik de drempel niet overdurf om gewoon te zwemmen zoals ik zou willen. Van iedereen die in badpak zwemt hoor ik vrijwel altijd enkel maar positieve verhalen en dat er nooit een probleem eigenlijk is en men het over het algemeen vrijwel altijd gewoon 100% accepteert.
Toch durf ik om de 1 of andere reden dat kleedhokje telkens toch telkens weer niet uit. Ik ben benieuwd wat een gemiddelde aquamundo bezoeker over dit onderwerp denkt en of ik mezelf gewoon op de 1 of andere manier over de streep zou moeten zien te krijgen om gewoon te zwemmen.
Laatst gewijzigd door lampje91 op Wo 24 Sep 2014, 21:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Re: Zwemmen in badpak

Berichtdoor Lars » Wo 24 Sep 2014, 19:30

Omdat wij in de zwembaden van Center Parcs (Aqua Mundo's) verschillende nationaliteiten treffen, zijn we als personeel ingespeeld op verschillende soorten zwemkledij. Zo weten we dat Duitse en Franse volwassenen (30+) vrijwel altijd een slip dragen, dat Belgische, Duitse en Franse jongeren en jong-volwassenen (30-) vaak een zwemshort zonder boxershort eronder dragen en dat Nederlandse jongeren en volwassenen vrijwel altijd een zwemshort (al dan niet met boxershort eronder) dragen. Het personeel in alle zwembaden van Center Parcs streeft dezelfde regels na, waardoor er altijd eenvoud is binnen onze organisatie. De onderstaande zwemkledij is in elk geval altijd toegestaan:
- alle bikini's, badpakken en zwembroeken die gemaakt zijn van zwembadstof;
- sport trainingsbroekjes die geen water "opzuigen";
- boxershorts, voor zolang er een degelijke zwemshort boven zit;
- overige kleding gemaakt van zwembadstof of speciaal ontwikkeld om in te zwemmen, zoals vele t-shirts van Speedo en Arena.

De regels omtrent badkleding zijn (conform de algemene voorwaarden van Center Parcs):
- geslachtsdelen dienen ten alle tijde bedekt te zijn met badkleding;
- de badkleding mag geen scherpe onderdelen bevatten (ritsen, knopen etc.);
- de badkleding moet geschikt zijn voor het zwembad en haar attracties (geen spijkerbroeken en t-shirts van katoen bijvoorbeeld);
- de badkleding mag niet functioneren als een "spons": bijvoorbeeld bij t-shirts van katoen/wol;
- als er een ongeklede sauna aanwezig is, is daar geen badkleding toegestaan (uiteraard wel een handdoek);
- een aanwezige manager of verantwoordelijke kan een uitzondering op de bovenstaande regels maken.

Dat maakt dat het personeel van elk Center Parcs zwembad een badpak, ook al is het bij mannen, zeker niet zullen afkeuren. Het is wel zo dat sommige bezoekers wel vreemd zullen kijken, en dat je je wellicht ook bekeken gaat voelen. Dit omdat er zoveel verschillende soorten nationaliteiten komen in onze zwembaden, dat er vast wel een nationaliteit is die zoiets heel erg raar vind.

Kortom, toegestaan is het 100%, maar houdt er wel rekening mee dat je veel "bekijks" zult trekken, en dat je dat dus niet erg moet vinden ;). Mocht zoiets uitlopen op een pesterij (waar ik niet vanuit ga uiteraard!), dan zullen de aanwezige badmeesters de boosdoeners daar ten alle tijde op aanspreken.
Met vriendelijke groet,

Lars Groot
Moderator & website ontwikkeling Aqua Mundo Forum
Gebruikers-avatar
Lars
Moderator
Moderator

Berichtdoor lampje91 » Wo 24 Sep 2014, 19:40

Dankjewel voor je reactie! Ja ongetwijfeld zullen er mensen even een keertje opkijken. Maar vaak als ik lees op internet lees van meer mensen die dit doen levert dit vaak positieve reacties op, en ervaren mensen juist dat mensen veel minder kijken dan gedacht.
Ik heb zelf eerder wel banen gezwommen in een badpak zonder enig probleem, en heb het vermoeden dat het eigenlijk meer de angst is om over de drempel te gaan (het kleedhokje uit te stappen). Maar ik wil gewoon heel graag dragen wat gewoon goed voelt :)

En natuurlijk als iemand zich toch echt eraan zou storen of toch een pesterij zou plaatsvinden (wat ik ook niet verwacht), dan kan ik altijd me gewoon nog even omkleden.
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor lampje91 » Wo 24 Sep 2014, 20:13

Ja ik bedoel gewoon een adidas of speedo badpak. (dus wel een sportief model maar geen wedstrijdbadpak).
Gewoon de badpakken die je bij een perry sport vooral ziet hangen. Het zit gewoon goed en prettig, en doe heel erg mijn best niet teveel te denken meer wat anderen zullen denken. Zeker aangezien het gewoon een normaal badpak is en geen bloemetjes badpak of iets dergelijks (daar zou ik nooit mee willen zwemmen), denk ik ook eigenlijk niet (zeker nu ik de reacties hier lees nu) dat het een probleem voor iemand zal opleveren :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor Cp Rogier » Wo 24 Sep 2014, 20:21

Je kan ook een vriend mee vragen die dan ook een badpak aan heeft, op die manier is de drempel lager want je loopt niet alleen. En ja laat ze maar kijken en roddelen maar na een paar min. is iedereen wel eraan gewend. Gewoon doen zou ik zeggen, maar vraag een vriend mee en anders gewoon alleen.
Volg Aqua Mundo Forum ook op:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor lampje91 » Wo 24 Sep 2014, 21:39

Ja dat is inderdaad misschien een optie (als ik iemand kan vinden die ook badpakken draagt natuurlijk of mee zou willen). Heb het zelf nog niemand verteld. Meestal zwem ik altijd alleen overal, maar met wat meer is het veel makkelijker om gewoon je aandacht niet teveel te vestigen op anderen maar gewoon te kletsen/zwemmen met elkaar/etc.

Het viel me al vaker overigens op dat jongeren uit duitsland/frankrijk/belgie zich toch altijd net wat anders kleden dan de meeste Nederlandse jongeren. Zelf zou ik ondanks dat ik uit Nederland kom nooit ondergoed onder mijn zwemshort dragen. Ben zelf niet iemand die dit soort hypes volgt, al respecteer ik natuurlijk iedereen zijn ding :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Re: Zwemmen in badpak als man

Berichtdoor Lars » Wo 24 Sep 2014, 21:49

Persoonlijk vind ik de manier waarop Duitsers en Belgen zich kleden in een zwembad (op de slips na) stukken beter, hygiënischer en mooier dan dat wat Nederlanders doen :). Ook met vrouwen, Belgische en Duitse vrouwen hebben altijd een bikini aan (of heel soms een badpak), terwijl Nederlandse dames steeds vaker zwemshorts of broekjes dragen wat ik persoonlijk niet echt mooi vind.
Met vriendelijke groet,

Lars Groot
Moderator & website ontwikkeling Aqua Mundo Forum
Gebruikers-avatar
Lars
Moderator
Moderator

Berichtdoor Cp Rogier » Wo 24 Sep 2014, 21:56

Franse jongeren haal je inderdaad er zo uit, daar is trouwens meestal alleen een strakke zwemboxer of slip toegestaan. Maar niet meer overal dus ook daar zie je snel wie uit Nederland komt. Maar om terug te komen op het badpak, denk dat je het gewoon moet doen, neem iemand mee die ervan af weet en of die dan wel of geen badpak aan heeft dan kan je altijd met hem praten en zo de rest laten zien dat het niet vreemd is. Praten doen ze er toch wel over, maar als je normaal je ding doet lekker van de glijbaan of wat dan ook dan is dat praten ook al snel voorbij
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor lampje91 » Wo 24 Sep 2014, 23:21

Ja ik ga zeker binnenkort eens zwemmen! Twee weken geleden ben ik nog bij de Eemhof geweest, en dacht toen de hele tijd eigenlijk van hoe tof het wel niet zou zijn om gewoon van de wildwaterbaan te gaan gewoon in mijn badpak.
Uiteindelijk heb ik die dag enkel mijn zwemshort gedragen en niet durven wisselen voor mijn badpak, maar nu ik de reacties lees ben ik er steeds meer van overtuigd dat ik het gewoon moet doen :)

Heb een aantal maanden geleden wel 1x weleens gezwommen in een zwembad enkel in badpak. Maar dat was heel erg ver van huis, in de stad Auckland in Nieuw Zeeland (waar ik ook in me eentje was), en toen dacht van "al deze mensen zie ik toch niet meer", en uiteindelijk heb ik toen gewoon banen kunnen zwemmen zonder dat er iemand opkeek (niet dat ik gemerkt heb in ieder geval). En daarna gewoon naar de kleedkamer gelopen en geen enkel probleem gehad.

Hier in Nederland ben ik wel wat banger voor bekenden. Niet dat het perse geheim is, maar ik denk dat ik het liefst me eerst zelf prettig wil voelen met zwemmen in badpak (en dat ik dat gewoon kan doen zonder enige angst) totdat ik bekenden het wil vertellen. Maar het liefst heb ik gewoon dat ik dit kan doen zonder na te hoeven denken, en dat het geen geheim is voor bekenden zodat ik gewoon mezelf kan zijn zonder mezelf ander te hoeven voordoen als ik eens iemand tegen kom :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor lampje91 » Zo 28 Sep 2014, 01:16

Mede dankzij de goede reacties hier op het forum is het vandaag gelukt te zwemmen in mijn adidas badpak in het Heijderbos!
Ik ben echt heel blij dat het na zoveel jaren eindelijk gelukt is om te durven te dragen wat ik wil. Het voelde zoveel fijner om gewoon zo te zwemmen en van de wildwaterbaan af te gaan. Het duurde wel even voordat ik durfde, had het grootst gedeelte gewoon me zwemshort aangehad, maar wou dolgraag gewoon zo zwemmen. En 3 kwartier voor sluitingstijd was ik het zat en wou het gewoon doen (ik wou tenslotte niet voor niks die enorme afstand afgelegd hebben om vervolgens toch niet te durven). Nog steeds was het wel erg spannend, maar geen enkele negatieve reactie gemerkt!
Er zullen ongetwijfeld vast heel wat mensen het gezien hebben, maar heb bewust er niet meer aandacht aan besteed als dat ik normaal had gedaan als ik een zwemshort zou dragen. En het voelde gewoon erg fijn om gewoon te dragen wat goed voelt en gewoon door het zwembad te lopen :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor Cp Rogier » Zo 28 Sep 2014, 09:33

Heel goed, en de volgende keer gewoon vanaf begin al het badpak aan doen.
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor lampje91 » Zo 28 Sep 2014, 10:18

Ja volgende keer wil ik gewoon enkel in badpak vanaf het begin! :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor Bram » Zo 05 Okt 2014, 18:14

Mooi dat je het toch hebt gedaan Lampje91! :)
Gebruikers-avatar
Bram
Moderator
Moderator

Berichtdoor lampje91 » Zo 05 Okt 2014, 23:14

Vandaag opnieuw gezwommen bij PortZelande, en ook hier geen enkele opmerking gehad :)
Ik kwam wat laat aan, aan het einde van de middag, en durfde het niet meteen in de drukte. Maar na gegeten te hebben en toen het donker begon te worden en ik niet zoals de vorige keer pas wou gaan zwemmen in badpak net voor sluitingstijd gewoon de stap genomen om gewoon te zwemmen in het recreatiebad. En vervolgens nog een paar rondjes op de wildwaterbaan, waarbij ik geen enkele reactie gemerkt hebt :) Zwemmen in badpak als jongen is dus prima mogelijk :)
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Berichtdoor Adidas Badpak » Wo 15 Okt 2014, 18:06

Vind het ook dat het gewoon kan zolang je het maar netjes houd. Ik zwem zelf als man ook in badpak en heb er nog geen rare reacties op gehad dus gewoon gaan zwemmen.
Gebruikers-avatar
Adidas Badpak
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Adidas Badpak » Vr 17 Okt 2014, 08:59

Gisteravond in Zandvoort gezwommen in een zwart met witte strepen badpak, en geen enkel probleem gehad daar.
Gebruikers-avatar
Adidas Badpak
Wildwaterbaan
Wildwaterbaan

Berichtdoor Cp Rogier » Vr 17 Okt 2014, 20:41

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor ilumination » Di 21 Okt 2014, 10:09

Ik heb een paar weken geleden tijdens een korte vakantie in Center Parcs Les Hauts de Bruyères 4 dagen in badpak gezwommen daar. De eerste keer was inderdaad even spannend maar daarna ging het vanzelf. 2 dagen ben ik samen met mijn vrouw en kind gaan zwemmen, 2 dagen alleen. Helemaal geen opmerkingen gehad en 1 keer het gevoel dat ik aangekeken werd maar uit de blik van die jongen man leek het er mij meer op dat hij zelf wel zo zou willen zwemmen dan iets anders.

Ik ga zeker vaker in badpak zwemmen!
ilumination
Kleuterbad
Kleuterbad

Berichtdoor Cp Rogier » Di 21 Okt 2014, 10:29

Dat zijn toch allemaal weer goede verhalen, zolang het maar gewoon allemaal badkleding is wat ervoor gemaakt is kan het gerust. En laat andere maar kijken. En of je nu een badpak, zwemslip, zwemboxer of zwemshort aan hebt iedereen kijkt naar elkaar.
Gebruikers-avatar
Cp Rogier
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor lampje91 » Do 23 Okt 2014, 19:14

Leuk dat er zoveel meer zijn die dit doen :) Twee weken geleden heb ik bij de Eemhof (waar het best wel erg druk was) ook zonder enig probleem gewoon kunnen zwemmen.
lampje91
Koraalbad
Koraalbad

Volgende

Terug naar [Center Parcs] #AquaMundo's Algemeen

© 2009-2019 Aqua Mundo Forum. Alle rechten voorbehouden. Website geproduceerd door Solutsoft Internatonal
Het Aqua Mundo Forum is op geen enkele manier verbonden met Center Parcs, de Pierre & Vacances Center Parcs groep of de joint venture Center Parcs.