Persberichten | [Center Parcs] Ondanks toenemende digitalisering is kerstbeleving onveranderd



Gepubliceerd op: donderdag 20 december 2018  •  Gepubliceerd door: Cp Rogier  •  Afdeling: Center Parcs algemeen
[Center Parcs] Ondanks toenemende digitalisering is kerstbeleving onveranderd

Ondanks toenemende digitalisering is kerstbeleving onveranderd

Center Parcs onderzoekt na 10 jaar opnieuw de manier waarop we de Kerst doorbrengen

  • Ruim 6 op 10 Nederlanders vieren Kerst liefst in gezelschap van familie en vrienden
  • Een derde contacten met vrienden verloopt via social media
  • Feestdagen hét moment om met familie of vrienden te genieten van midweek of weekend weg

image

 

Capelle aan den IJssel, 17 december 2018 We treffen elkaar steeds vaker in de digitale wereld, maar zorgt dat er ook voor dat we elkaar met Kerst virtueel ontmoeten? Center Parcs deed in 2008 onderzoek naar de manier waarop we in Nederland, Duitsland en België de Kerst doorbrengen. Nu tien jaar later is hetzelfde onderzoek nogmaals uitgevoerd door Direct Research. Ten opzichte van tien jaar geleden onderhouden we onze vriendschappen ruim 3 keer zo vaak op social media. Kerst vieren we nog exact hetzelfde. We houden samen de traditie in ere en brengen de kerstdagen het liefst door in het goede gezelschap van familie en vrienden. Dat geldt niet alleen voor 64 procent van de Nederlanders, maar ook voor 6 op de 10 inwoners van onze buurlanden, België en Duitsland. Dit resultaat is opvallend aangezien ook uit het onderzoek blijkt dat 41% van de mensen tegenwoordig vanwege tijdsgebrek steeds meer moeite heeft om de relatie met familie en vrienden te onderhouden. In 2008 was dit nog maar 34%. Ondanks dat we het druk hebben, maken we tijdens de Kerst wél tijd voor elkaar vrij om echt even samen te zijn.

 

Mede door de opkomst van digitalisering en nieuwe technologieën besteden mensen hun tijd nu anders dan tien jaar geleden. Nederlanders geven aan dat zij hun vriendschappen tegenwoordig voor 34% via social media onderhouden, in 2008 was dat nog maar 11%. De kersttraditie om de feestdagen met familie en vrienden door te brengen staat desondanks nog steeds als een huis.

 

1 op de 4 Nederlanders tijdens feestdagen op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt het leuk te vinden om Kerst in een andere omgeving te vieren. Zo brengt 12% van de vakantiegangers de kerstvakantie het liefst door in een vakantiepark. Verder gaat een groot deel op wintersport of naar de zon. Van alle Nederlanders die tijdens de feestdagen op vakantie gaan, zegt 41% dit vooral te doen om aan de waan van alledag te ontsnappen. Dit geldt voor 42% van de Belgen en 47% van de Duitsers.

 

Samen genieten van kerstdiner absolute favoriet

In de Kerst Top 3 steekt genieten van een heerlijk kerstdiner er voor Nederlanders (32%), Belgen (30%) en Duitsers (39%) bovenuit. Op de tweede plaats staat het ophangen van de kerstversiering, gevolgd door ontspanning. Ook vinden Nederlanders, Belgen en Duitsers elkaar in andere kersttradities. Zoals een bezoek aan een kerstmarkt, elkaar verwennen met kerstcadeaus en tijd doorbrengen met kinderen en kleinkinderen.

 

De allerjongsten hebben zo hun eigen favoriete bezigheden tijdens de kerstvakantie. Zo gaat ruim de helft van de Nederlandse kinderen het liefst sporten, in vergelijking met 36% van hun Belgische en 43% van hun Duitse leeftijdgenoten. Kinderen verkiezen sportieve activiteiten zelfs boven gamen en tv-kijken. Verder brengen ongeveer 4 op de 10 kinderen, ongeacht hun nationaliteit, veel tijd door op social media. 19% van de Nederlandse ouders geeft aan dat het gebruik van digitale apparaten in huis ten koste gaat van de quality time. Op de vraag waar de Nederlandse kinderen de voorkeur aan geven; een weekend weg met de familie naar een vakantiepark of een weekend gamen, geeft 70% de voorkeur aan een weekend weg boven 14% een weekend achter de spelcomputer.

 

“De uitkomst van het onderzoek verbaast ons niet, de kerstvakantie is één van de drukste perioden bij Center Parcs en brengt kinderen, ouders en grootouders bij elkaar”, zegt Mark Giethoorn, Deputy Managing Director Nederland. “Al onze activiteiten en accommodaties zijn erop gericht om mensen van alle leeftijden samen te brengen. Zo kun je gebruikmaken van speciale kerstarrangementen en genieten van de magische kerstsfeer in Winter Wonderland, met feestelijke versieringen, glinsterende lichtjes en allerlei leuke winterse activiteiten.”

 

Over Center Parcs Europe

Center Parcs Europe - Europa’s grootste aanbieder van korte vakanties - is onderdeel van Pierre et Vacances Center Parcs Group. Al ruim 50 jaar is Center Parcs expert op het gebied van korte vakanties in de natuur, gedurende het hele jaar. Als grondlegger van de korte vakantie dichtbij huis heeft Center Parcs een nieuwe standaard gezet in de recreatiesector, maar wil haar gasten ook in de toekomst blijven verrassen. Dat doet zij door te blijven innoveren en ook in de komende jaren een nieuwe standaard te zetten: in beleving, verblijf en echt even samenzijn. Center Parcs kenmerkt en onderscheidt zich door de talloze activiteiten voor ieder familielid, want het is pas echt vakantie als iedereen het naar zijn zin heeft, dan ben je echt even samen. Center Parcs bezit 26 Europese parken waar jaarlijks ruim 4,2 miljoen mensen overnachten. Het totale aantal accommodaties bestaat uit 16.700 appartementen en cottages in Europa. In 2017/2018 realiseerde Center Parcs een omzet van 697 miljoen euro. www.centerparcs.nl

 

EINDE PERSBERICHT

Instagram

Instagram